Zaterdag 21-01-2017 verscheen er een column over het “schaduwonderwijs” de Volkskrant. De auteur van dit stuk, Frank Kalshoven, stoort zich aan deze term én geeft het dringende advies aan Arie Slob om deze groeiende sector serieus te nemen. Lees hier het hele artikel.

Hanke de Kock reageert:

Fijn, de column van Frank Kalshoven over schaduwonderwijs in de Volkskrant zaterdag jl. Ik ben oprecht blij dat hij hiermee een pleidooi houdt om de schaduw af te werpen van deze belangrijke ondersteunende begeleiding voor vele jongeren in Nederland.

Wij zijn ook zo’n ‘duistere’ onderneming in het schaduwonderwijs. En inderdaad: we hebben het laaiend druk. Schaduwonderwijs? Ik zou eerder zeggen dat we juist licht in de duisternis brengen voor veel gezinnen. Tieners worden in onze praktijk in het volle licht aanschouwd. We hebben aandacht voor het unieke verhaal van ieder kind en daardoor kunnen we precies de juiste dingen doen met de leerling, waardoor hij weer blijer wordt met zichzelf én met zijn schoolse prestaties.

Die aandacht gaat overigens vaak veel verder dan alleen huiswerkbegeleiding. En inderdaad, dat wordt door ouders uit eigen portemonnee betaald. Overigens ook heus door ouders die dat helemaal niet zo makkelijk kunnen missen maar die aanvoelen dat deze individuele begeleiding wel eens hét verschil kan maken voor hun kind.

Mede dankzij deze column voelen wij ons gemotiveerd om meer zichtbaar te maken welke meerwaarde onze dienstverlening heeft voor leerling, ouders maar ook voor een school. Ik hoop met name dat we in gesprek raken met het reguliere onderwijs om te kijken hoe we juist kunnen gaan samenwerken, elkaar recht in de ogen kunnen kijken en er geen sprake meer is van een geheven vinger over onze ‘schaduw’praktijken die zogenaamd alleen maar sociale ongelijkheid creëren. Het zou fijn zijn als Mijnheer Slob dat gaat faciliteren. 1 + 1 lijkt dan echt zomaar eens 3 te kunnen zijn.